Népszabadság


Från

Wikipedia

Hoppa

till

navigering

Hoppa

till

sök

Népszabadság
Nepszabadsag logo.svg

Publikationstyp

dagstidning

Grundad

2

november

1956

Nedlagd

8

oktober

2016

Geografisk

täckning

Ungern

Huvudkontor

Budapest

Chefredaktör

András

Murányi

Politisk

beteckning

vänster

Språk

ungerska

Upplaga

37 000

(

2016

)

Format

fullformat

Huvudägare

Mediaworks

Hungary

Zrt

.

(

99,9

%

)

Vienna

Capital

Partners

ISSN

0133-1752

Webbplats

nol.hu


Népszabadság

var

en

stor

ungersk

dagstidning

.

Den

grundades

1956

och

lades

ner

2016.

Tidningen

,

som

hade

en

vänsterprofil

,

var

ett

av

de


ungerska

massmedierna

som

inte

stödde

Viktor

Orbáns

regim

.


Tidningen

var

fram

till

2002

den

med

den

största

upplagan

i

Ungern

.


senare

år

har

man

haft

ekonomiska

problem

,

med

minskande

upplaga

,

och

2014

såldes

tidningen

till

den

österrikiska

mediekoncernen

Mediaworks

.

Vid

nedläggningen

2016

låg

upplagan


cirka

37 000

exemplar

.


Historia

och

profil

[

redigera

|

redigera

wikitext

]


Bakgrund

[

redigera

|

redigera

wikitext

]


Népszabadság

grundades

i

november

1956.

[

1

]

Den

var


en

efterföljare

till

Szabad

Nép

(

ungerska

:

'

Fritt

Folk

'

)

,

som

etablerats

1942

som

partiorgan

för

Ungerska

arbetarpartiet

.

[

2

]

Népszabadság

fungerade

å

sin

sida

som

partiorgan

för

Ungerns

socialistiska

arbetarparti

,

som

1956

ersatte

arbetarpartiet

efter

dess

nedläggning

tidigare

samma

år

.

[

3

]


Efter

kommunismens

fall

[

redigera

|

redigera

wikitext

]


I

början

av

1990-talet

hade

kommunismen

i

Ungern

tappat

sin

ledande

politiska

roll

.

Népszabadság

privatiserades

,

och

hälften

av

aktierna

kom

att

hamna

hos

tyska

Bertelsmann

med

övriga

delar

fördelade


Szabad

Sajtó

Alapítvány

(

Föreningen

för

fri

press

)

,

en

stiftelse

kopplad

till

Ungerns

socialistiska

parti

(

MSZP

)

,

en

investeringsfond

och

det

ungerska

journalistförbundet

.

[

1

]

[

4

]

Socialistpartiet

sålde

dock

sin

ägarandel

2015.

[

5

]


Népszabadság

publicerades

i

fullformat

(

den

2016

största

ungerska

tidningen

som

fortfarande

använde

detta

format

[

6

]

)

,

[

7

]

och

man

hade

sina

redaktionslokaler

i

Budapest

.

[

2

]

2004

säkrade

man

medel

för

att

kunna

bygga

ett

eget

tryckeri

med

fullfärgsmöjligheter

,

något

som

är

ovanligt

inom

den

ungerska

pressen

.

Färgen

var

ett

sätt

att

försöka

återta

rollen

som

den

ledande

tidningen

i

landet

;

en

gång

hade

man

en

upplaga

större

än

alla

sina

konkurrenter

tillsammans

.


Tidningen

hade

nära

relationer

med

MSZP

och

Fria

demokraternas

allians

.

Dess

ledare

stödde

ofta

(

dock

inte

utan

kritik

)

den

länge

socialist-liberala

regeringen

,

och

internationellt

stöddes

EU:s

och

USA

:s

linje

.


Nedläggning

[

redigera

|

redigera

wikitext

]


Népszabadság

lades

oväntat

ner

8

oktober

2016

,

utan

att

vare

sig

läsare

eller

anställda

blivit

meddelade

.

Tidningen

hade


i

flera

års

tid

samlat


sig

skulder

,

[

8

]

[

9

]

och

upplagan

hade

sjunkit

till

långt

under

100 000

exemplar

(

mot


1980-talet

700 000)

.


Vid

nedläggningen

var

Népszabadság

en

av

mycket


pressröster

som

var

kritiska

mot

Viktor

Orbáns

regim

och

hans

parti

Fidesz

.

Den

plötsliga

nedläggningen

sågs

av

många

(

trots

ägarnas

besked

om

den

dåliga

tidningsekonomin

)

som

ett

resultat

av

politiska

påtryckningar

.

[

10

]

[

11

]

[

12

]

[

6

]

Pressfriheten

i

Ungern

anses

av

många

hotad

,

med

politiskt

motiverade

avskedanden

av

journalister

och

självcensur

,

vilket

lett

till

jämförelser

med

andra

europeiska

länder

inklusive

Polen

,

[

13

]

Frankrike

och

Turkiet

.

[

14

]

I

det

sistnämnda

landet

togs

den

största

dagstidningen

Zaman

över

med

polismakt

i

mars

2016

,

för

att

senare

läggas

ner

.


Tidningens

webbplats


nol.hu

innehöll

efter

tidningens

nedläggning

endast

ett

pressmeddelande


ungerska

och

engelska

.

Där

noterades

den

ihopkrympta

upplagan

(

74

procent


tio

år

)

,

liksom

de

samlade

förlusterna


5

miljarder

forint

sedan

2007.

Mediaworks

förklarade

också

att

nedläggningen

var

nödvändig

för

att

kunna

trygga

anställningen

för

de

totalt

över

1 000

anställda

i

Mediaworks

.

Vid

sidan

av

Népszabadság

har

Mediaworks-PLT

(

det

ungerska

bolaget

i

koncernen

)

publicerat

ett

antal

regionala

dagstidningar

.

[

15

]


Upplaga

[

redigera

|

redigera

wikitext

]


Népszabadság

hade

den

största

upplagan

av

ungerska

dagstidningar

fram

till

2002

,


man

förlorade

platsen

till

både

tabloidtidningen

Blikk

och

gratistidningen

Metropol

.

Népszabadságs

upplaga

dalade

,

i

likhet

med

många

andra

politiskt

inriktade

dagstidningar

internationellt

.

[

16

]

Särskilt

upplevde

tidningen

ett

stort

upplagefall

åren

200510

.

[

16

]


Nedanstående

upplagor

baseras


officiell

dagstidningsstatistik

:

[

17

]


  • 1989

    460

    000

  • 1991

    327

    000

  • 1993

    305

    000

  • 1994

    300

    000

    [

    1

    ]

  • 1995

    285

    000

  • 1998

    225

    000

    [

    18

    ]

  • 2000

    203

    000

  • 2002

    195

    000

  • 2003

    172

    000

    [

    7

    ]

  • 2009

    99

    446

    [

    2

    ]

  • 2010

    70

    000

  • 2011

    63

    000

  • 2013

    46

    000

  • 2016

    37

    000


Referenser

[

redigera

|

redigera

wikitext

]


Den

här

artikeln

är

helt

eller

delvis

baserad


material

från

engelskspråkiga

Wikipedia

,

10

oktober

2016.

  1. ^

    [

    a

    b

    c

    ]

    Marina

    Popescu

    ;

    Gábor

    Tóka

    (

    April

    2000)

    .

    Campaign

    Effects

    in

    the

    1994

    and

    1998

    Parliamentary

    Elections

    in

    Hungary

    .

    ECPR

    .

    http:/

    /ecpr.eu/

    Filestore/

    PaperProposal/

    07edc96c-b442-44d1-a6bc-decf66f013e2.pdf

    .

    Läst

    26

    november

    2014

    .

  2. ^

    [

    a

    b

    c

    ]

    Communicating

    Europe

    :

    Hungary

    Manual

    (


    engelska)

    .

    European

    Stability

    Initiative

    .

    December

    2010

    .

    http:/

    /www.esiweb.org/

    pdf/

    enlargement_debates_manual_hungary.pdf

    .

    Läst

    26

    november

    2014

    .

  3. ^

    Carter

    R.

    Bryan

    (

    December

    1962)

    .

    Communist

    Advertising

    :

    Its

    Status

    and

    Functions

    (


    engelska)

    .

    Journalism

    and

    Mass

    Communication

    Quarterly

    .

    http:/

    /jmq.sagepub.com/

    content/

    39/

    4/

    500.full.pdf+html

    .

    Läst

    7

    april

    2015

    .

  4. ^

    "

    A

    Népszabadság

    átalakulása

    :

    Színes

    és

    kalandos

    "

    .

    mancs.hu

    .

    Läst

    10

    oktober

    2016.

    (

    ungerska

    )

  5. ^

    Népszabadság

    sold

    to

    Mediaworks

    Hungary

    Zrt.

    (


    engelska)

    .

    The

    Budapest

    Beacon

    .

    24

    juni

    2015

    .

    http:/

    /budapestbeacon.com/

    featured-articles/

    nepszabadsag-sold-to-mediaworks-hungary-zrt/

    24639

    .

  6. ^

    [

    a

    b

    ]

    "

    Hungary's

    largest

    paper

    Nepszabadsag

    shuts

    ,

    alleging

    pressure

    "

    .

    bbc.com

    .

    Läst

    10

    oktober

    2016.

    (

    engelska

    )

  7. ^

    [

    a

    b

    ]

    World

    Press

    Trends

    (


    engelska)

    .

    World

    Association

    of

    Newspapers

    .

    2004.

    Arkiverad

    från

    originalet

    den

    8

    februari

    2015

    .

    https:/

    /web.archive.org/

    web/

    20150208082604/

    http:/

    /www.wan-press.org/

    ecrire/

    upload/

    wpt2004.pdf

    .

    Läst

    15

    februari

    2015

    .
    Noia 64 mimetypes pdf.png
    PDF

  8. ^

    Krisztina

    Than

    and

    Marton

    Dunai

    (

    8

    oktober

    2016)

    .

    Hungary's

    leading

    leftist

    newspaper

    unexpectedly

    shuts

    (


    engelska)

    .

    Hungary's

    leading

    leftist

    newspaper

    unexpectedly

    shuts

    .

    http:/

    /www.reuters.com/

    article/

    us-hungary-newspaper-idUSKCN1280NU

    ?

    il=0

    .

  9. ^

    EU

    to

    follow

    Hungary

    media

    closely

    following

    paper's

    closure

    (


    engelska)

    .

    EU

    to

    follow

    Hungary

    media

    closely

    following

    paper's

    closure

    .

    10

    oktober

    2016

    .

    http:/

    /bigstory.ap.org/

    article/

    37e8cfc26b4746faba08a1e79cbbfd56/

    eu-follow-hungary-media-closely-following-papers-closure

    .

  10. ^

    Holmström

    ,

    Patrick

    (

    2016-10-09

    )

    :

    "

    Ungersk

    oppositionstidning

    stängdes

    "

    .

    svenska.yle.fi

    .

    Läst

    10

    oktober

    2016.

  11. ^

    Kihlström

    ,

    Linnéa

    (

    2016-10-10

    )

    :

    "

    Ungerns

    största

    dagstidning

    nedstängd

    "

    .

    medievarlden.se

    .

    Läst

    10

    oktober

    2016.

  12. ^

    "

    Hungarys

    Biggest

    Left-Wing

    Daily

    Népszabadság

    Suspended

    Political

    Or

    Business

    Decision

    ?

    "

    .

    hungarytoday.hu

    .

    Läst

    10

    oktober

    2016.

    (

    engelska

    )

  13. ^

    Spence

    ,

    Alex

    (

    2016-08-01

    )

    :

    "

    Orbáns

    media

    playbook

    ,

    now

    coming

    to

    Poland

    "

    .

    politico.eu

    .

    Läst

    12

    oktober

    2016.

    (

    engelska

    )

  14. ^

    "

    Self-censorship

    is

    affecting

    more

    and

    more

    European

    media

    "

    .

    europeanjournalists.org

    ,

    2016-05-02

    .

    Läst

    12

    oktober

    2016.

    (

    engelska

    )

  15. ^

    "

    Sajtóközlemény

    -

    Sürgs

    /

    Press

    Release

    -

    Priority

    "

    .

    nol.hu

    .

    Läst

    12

    oktober

    2016.

    (

    ungerska

    )

    /

    (

    engelska

    )

  16. ^

    [

    a

    b

    ]

    Borbála

    Tóth

    (

    5

    januari

    2012)

    .

    Mapping

    digital

    media

    .

    Hungary

    (


    engelska)

    .

    Open

    Society

    Foundation

    .

    http:/

    /www.mediajogfigyelo.hu/

    uploads/

    files/

    0_OSF-Media-Report-Hungary-02-16-2012-final-WEB.pdf

    .

    Läst

    27

    november

    2014

    .

  17. ^

    Mass

    media

    and

    mass

    communications

    in

    Hungary

    (


    engelska)

    .

    Elektronikus

    Könyvtárunk

    .

    Arkiverad

    från

    originalet

    den

    13

    december

    2013

    .

    https:/

    /web.archive.org/

    web/

    20131213220609/

    http:/

    /elib.kkf.hu/

    hungary/

    magyar/

    media/

    EN.htm

    .

    Läst

    8

    december

    2013

    .

  18. ^

    Mihály

    Gálik

    ;

    Beverly

    James

    (1999)

    .

    Ownership

    and

    control

    of

    the

    Hungarian

    press

    (


    engelska)

    .

    The

    Public

    6

    (

    2

    )

    .

    http:/

    /javnost-thepublic.org/

    article/

    pdf/

    1999/

    2/

    5/

    .

    Läst

    12

    november

    2014

    .


Externa

länkar

[

redigera

|

redigera

wikitext

]